We zijn er eindelijk! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu We zijn er eindelijk! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu

We zijn er eindelijk!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Martin

25 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Daar is hij dan, het eerste reisverslag vanuit Zuid-Afrika!

Zaterdagmorgen zijn we om 8.15 vanaf Rotterdam airport naar Istanbul gevlogen. Daar aangekomen moesten we 9 uur wachten op onze volgende vlucht. Dat was best spannend, gezien de onrustige omstandigheden daar van de laatste tijd. Er was vrijwel niets te merken van de mislukte couppleging. Wel droegen de medewerkers op het vliegveld een zwart strikje en hingen er overal Turkse vlaggen.
Aangekomen in het vliegtuig dat ons naar Johannesburg zou vliegen waren we lichtelijk teleurgesteld, de beenruimte was zo weinig dat Martin amper kon zitten. Na een lange reis zijn we om 06.00 uur in Johannesburg aangekomen. Vanaf dat moment waren we goed op onze hoede. Er waren enkele dingen die ons opvielen, zo was er een wapen check-in op de luchthaven en de dames,- en heren toiletten lagen 30 meter uit elkaar. Daardoor moesten we voor de toiletten op elkaar wachten, dit vonden we niet heel prettig omdat we niet alleen wilden zijn. Na 4 uur wachten konden we instappen in het vliegtuig dat ons naar Port Alfred bracht.
In Port Alfred werden we direct opgevangen door een medewerker van Stenden. Na een kwartier wachten konden we in een busje stappen dat ons naar de campus heeft gebracht.

Toen we op de campus aankwamen stond er een welkomstteam van ongeveer 8 mensen op ons te wachten. Zij gaven ons de kamersleutel en brachten ons naar ons appartement. Ik kan het omschrijven als een gigantische tuin, waar 3 grote studentenhuizen zijn. Deze 3 huizen bevatten ieder 9 kamers voor 2 personen.
Het leuke was dat we een groot deel van de studenten die bij ons in de straat wonen al kennen vanuit Nederland, daardoor werden we enthousiast begroet.
De kamers zijn prima, we hebben bijvoorbeeld een inkoopkast en goede Wifi.
's avonds hebben we op de campus gegeten. Voor ongeveer 4 euro krijgen we hier een goede maaltijd van onze Zuid-Afrikaanse mamma's.

Vandaag hebben we onze eerste lesdag gehad. We zijn de dag begonnen met een lekker ontbijt op de campus.
Vervolgens hebben we een rondleiding gehad op de campus en hebben alle docenten zich voorgesteld. Er is hier 24 uur per dag beveiliging en als we ergens zijn, maakt niet uit waar, dan kunnen we de beveiliging direct bellen en dan komen ze ons ophalen. Ook is er hier een bibliotheek en een dokter.
Verder hebben we les gehad in de Zuid-Afrikaanse taal en hebben we een tour door Port Alfred gehad. Daar mochten we een kwartier winkelen in de shoppingmall.
Voor ons was dit te weinig, dus zijn we samen met 2 andere studenten met de taxi weer teruggegaan naar de shoppingmall. Daar zit een 'SuperSpar', dit is een ontzettend grote supermarkt die te vergelijken is met een Albert Heijn XL. Ook zitten daar nog een groot aantal andere winkels, waar we ook een Afrikaanse simkaart hebben gekocht.

Na het winkelen zijn we uit eten geweest in een steakrestaurant. Op een gegeven moment liep het personeel l klappend en een verjaardagsliedje zingend naar een jongetje dat jarig was. Hij kreeg een vuurwerkje in zijn voorgerecht, het leuke was dat ze dit bij het voorgerecht al deden waardoor het jongetje zich de rest van het diner jarig voelde.
Na het diner was het tijd om een taxi te bellen om terug te gaan naar de campus. Na ongeveer 20 minuten in de kou en de stromende regen onder een afdakje op de taxi gewacht te hebben, kwam er een gezin uit hetzelfde restaurant naar buiten. Zij boden ons een lift aan naar de campus. Van dat aanbod maakten we natuurlijk graag gebruik, waarnaar we met z'n vieren in de laadruimte van hun rangerover naar de campus zijn gebracht. Dat was opzich wel een grappige ervaring.

Het is hier trouwens momenteel winter en vandaag en gisteren was het super koud, 10 graden.

De rest van de week krijgen we informatielessen over Zuid Afrika zoals een les over de apartheid en de Zuid-Afrikaanse cultuur, een intercultural sensitivity lecture, een water orientation lecture, informatie over traditionele gerechten en gaan we een township bezoeken.

Dat was het wel voor nu. We hebben het hier tot nu toe super naar onze zin, en zijn de omgeving volop aan het ontdekken. Tot de volgende keer!

Heel veel liefs,

Martin & Daniëlle

• 25 Juli 2016 - 23:17

Lammy:

Hoi Daniëlle en Martin Wat een leuk en spannend reisverslag kijk nu al uit naar het volgende avontuur ! Maar gelukkig zijn jullie goed en heelhuids aangekomen. Leuk dat jullie zo warm onthaalt werden. Het lijkt me best wel spannend allemaal met alles wat er op jullie afkomt! Hoop dat jullie het gauw naar je zin hebt en je er een beetje thuisvoelt . Nou ga er lekker van genieten en steek er wat van op groeten en een dikke kus ! Jan en Lammy

• 25 Juli 2016 - 23:38

Hanneke:

Hey hoi avonturiers. Leuk jullie verhalengte ook op deze manier te volgen. . Skype is natuurlijk nog beter.
    Leuke foto's ook

• 26 Juli 2016 - 08:12

Anita:

Leuk verslag. Tot de volgende keer.

• 26 Juli 2016 - 11:57

Rika Alberts:

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen , en wat van Julie gehoord te hebben

• 26 Juli 2016 - 16:48

Joop & Annie:

Hoi Danielle & Martin,

Leuk om jullie spannende reisverhalen te lezen, en wat fijn dat jullie goed en veilig aangekomen zijn!
    Zo te lezen beginnen jullie aardig te wennen,wat leuk en lekker dat jullie al uit eten zijn geweest.
    We kijken uit naar het volgende verhaal.
    pas goed op jezelf en elkaar.

Liefs opa & oma.

• 26 Juli 2016 - 22:36

Heinz Klamet:

Ik wist het natuurlijk, beste Danielle en Martin, dat alles goed zal gaan - en dat blijft zo!
    Ben sinds 'een eeuwigheid' niet meer op Facebook geweest, maar met dit soort reisverslagen kun je me wel stimuleren. Met dank aan oma Jose.
    Groetjes en het allerbeste, Heinz

• 27 Juli 2016 - 22:39

Gerina Kleinjan:

Leuk om jullie reisverslag te lezen en mooi dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet ervan. Zal jullie ervaringen met belangstelling volgen.

• 30 Juli 2016 - 10:32

Martinendanielleinafrika :

Bedankt voor alle lieve reacties !