Duiken en lang verwacht bezoek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu Duiken en lang verwacht bezoek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu

Duiken en lang verwacht bezoek

Door: Martin & Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo lieve bloglezers,

Sorry voor het wachten, de laatste blog is alweer geleden maar we zijn de laatste tijd erg druk met onze studie.

Zaterdag 1 oktober
Eindelijk was het zicht weer mooi genoeg om te duiken. Ook hadden we een huurauto voor de deur staan die nog over was van onze reis naar het Krügerpark. Die stond stil, want we zaten meer dan een beetje over onze toegestane kilometers heen. Toch hebben we daar ongeveer 300 kilometer aan toegevoegd voor onze duik. We zijn 's ochtends vroeg naar Port Elizabeth vertrokken, waar we met 7 andere mensen zouden gaan duiken. In Port Elizabeth aangekomen, ontmoetten we onze schipper, die iets avontuurlijker was met z'n boot dan onze duikinstructrice. We moesten namelijk in de boot gaan zitten toen die nog op de trailer stond, en hij reedt de trailer achterwaarts de helling af. Zodra de boot het water raakte, reedt hij snel weer naar voren zodat de boot van de trailer af zou glijden. Vervolgens moest onze duikinstructrice de boot vol gas in z'n achteruit laten varen, om te voorkomen dat de voorkomt van de boot tegen de stenen helling aankwam. Zij vond dit een idiote techniek, maar het is gelukkig wel goed gegaan. Vervolgens zijn we naar onze duiklocatie gevaren, waar we met z'n allen tegelijk achterwaarts van de boot afrolden.
Het is een hele andere ervaring om met zo'n grote groep te duiken. Iedereen had een buddy, en er was 1 ervaren duiker mee die als ondersteuning achter de groep aan zwom. De eerste duik van de dag hebben we alleen rondgezwommen en de omgeving verkend. Tijdens de eerste duik hebben we een ronde plek waar geen koraal was gevonden, waar we oefeningen konden doen. Daarnaast hebben we prachtig koraal en veel vissen gezien, waaronder anemoon vissen, een vis die leek op een duivelsvis zonder stekels en allerlei kleurige zeeslakken.
Tijdens de tweede duik hebben we minder tijd besteed aan sightseeing, en hebben we onze oefeningen gedaan voor de cursus. Dit houdt in: verschillende technieken om je mondstuk terug te krijgen als je hem verliest, en de duikbril op,- en afzetten en water verwijderen uit de duikbril. Toen we bovenkwamen na de tweede duik, was de zee een stuk wilder geworden en hebben we een hobbelige vaart terug naar de kust gehad.

De rest van de week hebben we weer intensief les gehad van Cape wine master Dave March, maar gelukkig werd de tweede helft van de laatste lesdag bijgewoond door ons lang verwacht bezoek. De mamma & oma van Daniëlle waren namelijk gearriveerd!
Na de les hebben we mamma & oma onze kamer laten zien, en daarna een rondleiding door Port Alfred gegeven en onze favoriete plekjes laten zien zoals C'est la vie en natuurlijk hebben we wat kaas en wijnen gekocht bij Deli&Wines.
's avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Links, waar Irma haar kans greep om een struisvogelbiefstuk te eten. Vervolgens zijn we naar de B&B gegaan waar Riet en Irma verblijven, en hebben we lekker bijgekletst onder het genot van een wijntje.
De volgende dag hebben we geluncht bij C'est la vie, en vervolgens hebben zijn we naar het winkelcentrum geweest. Daar hebben we de supermarkt laten zien en hebben oma en mamma het wijnassortiment geplunderd. Terwijl we weg wilden rijden bij het tankstation, werden we tegen gehouden en werd ons verteld dat er een spijker in onze band zat. Gelukkig konden ze dit binnen 5 minuten maken bij het tankstation, en kostte omgerekend slechts 4 euro. Topservice! Vervolgens hebben we 's middags nog een strandwandeling gemaakt, en heeft oma alle foto's kunnen nemen die ze wilde. 's avonds zijn we weer uit eten geweest en vervolgens zijn we naar de Bed & Breakfast gegaan om gezellig een spelletje Fase10 te doen.

De volgende dag moesten we vroeg opstaan omdat we naar Sabuya zouden gaan, een private gamereserve hier in de buurt. Iets wat we alle 4 nog niet ervaren hadden. Het ontvangt was erg professioneel, en we kregen alle 4 direct een bidon van het dierenpark. Vervolgens mochten we plaats in een boot, waarmee we een half uur gevaren hebben. Onderweg zijn we meerdere keren gestopt om belangrijke vogels en planeten te bekijken. Eenmaal weer op het vaste land konden we plaatsnamen in een grote Toyota pick-up die om was gebouwd tot safarivoertuig. Ons hoofddoel was om leeuwen te zien, aangezien Martin & Daniëlle die nog misten in de big five. Al snel zagen we een paar groepen giraffen en zebra's, wat natuurlijk een leuk begin is. Na een tijdje rondgereden te hebben, besloot onze guide om naar het leeuwengebied te gaan. Deze zaten in een apart reservaat, aangezien het reservaat anders voor de andere dieren te klein zou zijn om te vluchten. Als je dan toch bij de leeuwen zou zetten, zou dat gezien worden als dierenmishandeling.
De guide zei nog verontschuldigend tegen ons dat ze niet kon garanderen dat we leeuwen zouden zien, maar deze waarschuwing bleek al snel onnodig. Binnen een paar honderd meter zag een van de andere gasten een leeuwin in de verte. Daar zijn we natuurlijk direct naartoe gereden, en troffen het hele gezin aan: pappa, mamma en 2 welpjes. We hebben op een paar meter afstand rustig kunnen kijken naar hoe ze nieuwsgierig keken naar ons, de indringers. Verderop hebben we nog neushoorns gezien, maar helaas geen olifanten.
Vervolgens zijn we met de boot naar het hoofdkamp gegaan, waar we heerlijk hebben geluncht aan de rivier op een houten plateau. Daarna zijn we met de boot teruggegaan, en daar stonden tot ons grote geluk, nog 2 olifanten in de bossen. En verderop zelfs nog een neushoorn.
's avonds zijn we uit eten geweest bij de Stenden hotel, waar mamma en oma een nog betere de school konden krijgen en waar we natuurlijk een rondleiding hebben gehad door het hotel.
Aan het eind van de avonds hebben we weer gezellig een spelletje fase10 gedaan, onder het genot van een wijntje.
De volgende ochtend was het voor mamma en oma helaas alweer tijd om uit te checken bij het Bed & Breakfast. Daarna zijn we naar Addo's Elephant Park gegaan. In het begin zagen we hier geen dieren door de dichte begroeien. We hadden er weinig vertrouwen in. Na een tijdje kwamen we toch een grote landschildpad en een mestkever tegen, maar niet veel meer. Net toen we dachten dat er niks meer ging komen, verschenen de eerste olifanten, giraffen en zebra's. In de verte konden we zien dat een olifant de weg over zou gaan steken, dus daar zijn we met gepaste snelheid naartoe gereden om dit van dichtbij te mogen zien. Even later zijn we nog naar de waterplek gereden in de hoop om nijlpaarden te zien, maar de plek die als waterplek op de kaart stond aangegeven bleek een opgedroogd meertje te zijn. Toch was het erg leuk om te zien dat veel dieren jongen hadden gekregen, zoals de olifanten en de zebra's.
Van de laatste, hebben we prachtige foto's van dichtbij weten te maken.
Helaas was het na 2 uurtjes alweer tijd om te gaan. We zijn naar de luchthaven in Port Elizabeth gereden en hebben de huurauto daar ingeleverd. Vervolgens hebben mamma & oma alvast ingecheckt, waarna we het gezellig samenzijn hebben afgesloten met een uitgebreide lunch op de luchthaven.
De rest van de dagen hebben we hard gestudeerd tot en met vandaag. Want de volgende toets komt er alweer aan...
Volgende week komt Dave de Cape Winemaster weer, met vele verhalen over de oude wijnwereld.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! :)

• 16 Oktober 2016 - 13:58

Harry&Jeannet:

Wat een prachtige momenten maken jullie mee zeg! En wat super leuk dat je moeder en oma bij jullie zijn geweest. Nou geniet er nog van Martin & Danielle en jullie krijgen van uit Kampen de hartelijke groeten

• 19 Oktober 2016 - 17:54

Hanneke:

we waren via de app en de telefoon natuurlijk bij gekletst, maar toch nog super leuk om even na te lezen. Ik kijk er naar uit om jullie weer eens live te zien. groetjes Mam