Eerste weekje - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Martin Daniëlle - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

29 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Wat een interessant land, grote verschillen en verassingen achter iedere hoek.

Op dinsdag hebben we voorlichting van Doctor Nel gehad, een man die zijn praktijk naast het postkantoor heeft. Als we hem moeten geloven is alles veilig en prima hier, heel geruststellend hoor... Toch hebben we wat nuttige dingen van hem opgepikt: dat het water opzicht in orde is, er zijn namelijk al vele onderzoeken geweest maar het smaakt namelijk niet heel denderend en het werkt ook stimulerend op de ontlasting. Dit schijnt te liggen aan een hoog gehalte aan bepaalde mineralen die een laxerende werking hebben.
Lekker onderwerp on mee te beginnen ik weet het, maar het was in ieder geval een opluchting om te weten dat je rusting je tanden kunt poetsen en je mond spoelen zonder bang te zijn voor allerlei ziektes. Toch is het verstandig om het niet te drinken.

Daarna rond 10 uur hebben we onze eerste wijnproeverij gehad, dit was erg mooi. Het is stiekem wel een beetje spannend want hoe moet je dit nou gaan doen? We moeten namelijk voor ons examen de druif, herkomst/klimaat, en jaartal kunnen benoemen. We krijgen zelfs bonus punten als we raden wie het gemaakt heeft. Gelukkig heeft de docent heel rustig en systematisch samen met ons geproefd, en exact uitgelegd waar we op moeten letten. Door haar uitleg konden we al heel snel dingen goed benoemen en met onze groep hadden we de druivenrassen van alle drie de wijnen weten te achterhalen. Goed begin nietwaar?

Na een lekkere stevige Afrikaanse lunch hebben we een les gehad over de geschiedenis van Zuid Afrika en politiek. Dit was niet alleen super interessant het was ook nog eens heel belangrijk voor ons om te weten. De hele zaal was doodstil en hing aan de lippen van de spreker. Hij vertelde over hoe de tijd was voor, tijdens en na de apartheid. Niet alleen wat de regels waren maar ook hoe het was om in die tijden hier te leven. Hierdoor hebben wij een veel beter begrip gekregen voor de manier van leven, de sfeer en politieke klimaat van ZA.

Die zelfde avond zijn we heerlijk uit eten geweest bij "Links" een prachtig restaurant aan de rechterkant van de weg ;P. Nee maar zonder grappen echt een heel leuk restaurantje, waar op de begaande grond tegen het plafond een patroon van wijn kurken. Op de twee etage kroon kurken op de balken. en eierdozen tegen het plafond. Je raakt niet uit gekeken, overal kleine dingetjes. Hier hebben we helaas heel lang op ons eten gewacht door een foutje met de keuken maar toen we het eenmaal kregen was het heerlijk. Als voor gerecht een springbok carpaccio en als hoofd hadden we een struisvogel biefstuk en een kudu biefstuk. Duidelijk voordeel van een stelletje zijn, kun je twee dingen proeven =D.

Op hebben we les gehad, maar daar ga ik niet te diep op in niet heel boeiend. Huiswerk is al af en nieuw is inmiddels alweer opgegeven. Wat op deze dag wel heel leuk was was de proeverij traditioneel voer.
Die proeverij zat vol ups en downs. Het begon met een soort bonen prutje dingtje, was wel oke niks speciaals. Toen kregen we pens, heerlijk gerkruid maar de structuur is niet helemaal ons ding. Vervolgens werden we verblijd met Kippen voet en hoofd. Bijde prima te eten alleen erg weinig vlees. Daniëlle zat heerlijk te smikkelen van de kippen teentjes, persoonlijk was het mij wat te vettig. Ik vond het hoofd lekkerder, niet dat er veel aan of in zat maar het had wat weg van de structuur van kippendij, niks mis mee. Daarna kregen we een soort gekookte meel met melk, vrij korrelig maar niet verkeerd, je kun het vergelijken met gnocchi waar je een staafmixer op het gezet en en scheut karnemelk over heen hebt gegooid. Vervolgens kregen we een Atjar met mango, deze was ronduit heerlijk, lekker pittig beetje zoet. Daarna biltong, duizend maal beter als wat we kunnen krijgen in Nederland. Gevolgd door droge worst. Danielle merkte op dat de eerste hap wat weg had van rogge brood, maar naar een paar keer kauwen werd het al erg vettig en plakkerig. Als laatste kregen we melktaart, en de mensen in Kampen weten hoe lekker deze is.

'S avonds hebben we een informatie markt gehad over wat er te doen en te koop is in de omgeving. Hier hebben we gelijk een water tank van 25 liter gekocht die ze voor 1 rand per liter komen vullen (dit staat gelijk aan 8 cent.

Op Donderdag is het voornaamste wat we gedaan hebben een township tour. Dit woord heeft mij de hele week aangestaard en verafschuwd, het voelde voor mij als of wij was rijke westerlingen arme negertjes gingen kijken. Gelukkig was de benadering compleet anders. Wij zijn met een bus naar een paar locaties in de townships gegaan waar we hebben kunnen zien wat Stenden doet voor de mensen in de townships. Eerlijk gezegd na het zien wat onze school doet ben ik voor de eerste keer trots dat ik op deze school zit. De school helpt mensen met computer cursussen, het maken van CV's en trainingen in MS Office. Daarnaast is er een bakkerij gevestigd in het zelfde gebouw en een rijschool dit allemaal gratis. Ook bied de school ruimte voor beginnende ondernemers om hun bedrijf te starten en producten te verkopen. Hier hebben Daniëlle en ik allebei wat gekocht. Er was een meneer die prachtig kon leer bewerken.

Na de eerste stop zijn we door gereden naar het meest schokerende deel van de toer, natuurlijk weet je dat de mensen erg slecht leven en de huisjes niet menswaardig zijn. Maar dat er hordes mensen op een vuilnisbelt opzoek zijn naar eten is verdrietig. Sterker nog niet alleen mensen maar ook dieren vonden geen betere uitweg, er liepen koeien te zoeken en varkens te wroeten. Onze gids wist ons te vertellen dat er ook veel kinderen rond liepen voor heen, maar dat Stenden in samenwerking met andere initiatieven de kinderen daar heeft weg gehaald. Wij zijn ook bij deze kinderen op bezoek geweest, het was niet veel wat ze hadden maar het was duizend maal beter dan wat het alternatief was. Een na schoolse opvang van 14:30 tot 17:30 waar kinderen tussen de 0 en 18 jaar terecht kunnen. We hebben niet van alles foto's gemaakt, het voelde respectloos, maar toch wilde ik iets laten zien. Daarom heb ik een opname gemaakt van de vuilnisbelt, dit is een stuk anoniemer dan iemands huis, hoe armzalig dan ook. Het was een triest en ontroerend zicht.

Vandaag, vrijdag. Hebben we voornamelijk huishoudelijke dingen gedaan, de was weggebracht en wat eten gekocht. Toch veel bijzondere indrukken gehad want de mensen krijgen rond deze tijd hun salaris en dat moet en zal op, er wordt massaal ingeslagen. Het is een imposante chaos om door heen te lopen. Toen we terug kwamen zat de leerbewerker uit het township op ons te wachten bij school. Daniëlles tasje was namelijk nog niet klaar en die is hij te voet komen brengen. Daar hebben we hem nog een paar rand voor cadeau gedaan.

Hopelijk is het een beetje te lezen, ik check geen spelfouten of zinsbouw. Maar probeer een impressie te geven van wat we mee maken. Lang niet alles staat er in, niet alles is uit te drukken in woorden en sommige dingen die we mee maken kosten te veel woorden om te verklaren, maar het is bijzonder en ook leuk hier. Bedankt voor het lezen en tot de volgende!.....

• 29 Juli 2016 - 21:17

Anita:

Geeft je toch een andere kijk op ons Westerse leven.

• 30 Juli 2016 - 08:10

Sassie:

Wat herkenbaar....
    Ben er ook een periode geweest... schrijnend maar ook een fantastisch ervaring.
    Hoop dat jij en Danielle deze ervaringen nooit meer vergeten.
    Wat zijn we dan "rijk" hier in Nederland. Al was mijn ervaring dat ze in Africa gelukkiger en dankbaarder zijn met wat ze hebben dan wij Nederlands.
    Succes en ik lees graag mee.!!

• 30 Juli 2016 - 23:13

Jose Hellenbrand:

wat een uitgebreid verslag dank je wel
    Misschien kun je je nu voorstellen waarom ik reizen zo verslavend vind
    het verandert je wereldbeeld voorgoed en leert je relativeren
    er komt nog meer ,ik wacht het met spanning af
    jose

• 06 Augustus 2016 - 20:22

Martin En Daniëlle:

Bedankt voor die reacties, en inderdaad Anita en Sas, het is een fantastische ervaring die je beeld van de wereld beïnvloed. Om iedere hoek ligt wel een levens les, in het volgende verslag zul je ook lezen over onze verwondering over de vergevingsgezindheid van de mensen hier

En Oma, reizen is zeker verslavend, het is niet voor niets al de vierde keer dat ik een tijdje in het buitenland woon. Gelukkig deel ik deze keer de ervaringen met mijn prachtige vriendin